Mitä Batmanille tapahtuu seuraavaksi?

Christopher Nolanin Batman-trilogia on saatu päätökseen. Mitä Lepakkomiehelle tapahtuu seuraavaksi?
The Dark Knight cometh...?

The Dark Knight cometh…?

Nouseeko Yön Ritari jälleen?

Kuluneen leffakesän aikana Alien-tieteiskauhusarja sai uuden alun kiitos Prometheuksen, Expendables-sarja jatkui entistä hullunkurisempana ja Batman-trilogia saatettiin kunniallisesti päätökseen. Prometheus valoi uskoa scifi-elokuvien uuteen nousuun ja The Expendables 2 oli ylivoimaisesti hauskimpia elokuvia pariin vuoteen. Näistä ansioista huolimatta mielessä päällimmäisenä pyörii kuitenkin Batmanin kohtalo. Mitä tapahtuukaan Gothamin viittasankarille seuraavaksi?

Koska The Dark Knight Rises oli ensi-illassa jo aikaa sitten, en aio erityisen syvällisesti arvioida elokuvan kaikkia nyansseja. Kaikkinensa Christopher Nolanin ohjastaman ”modernin” trilogian päätösosa oli erittäin tyydyttävä kokemus  pettymyksen tuottaneen kakkososan jälkeen. Ei vuoden 2008 Yön ritari sinänsä huono ole, muttei kuitenkaan mielestäni ansaitse kaikkea saamaansa suitsutusta. Batmanin kähinä ei enää innosta, Maggie Gyllenhaal ei inspaa Rachaelina ollenkaan ja elokuva tuntuu muutenkin alkavan kunnolla vasta Jokerin joutuessa Batmanin ja Jim Gordonin ansaan.

Tuon pettymyksen jälkeen trilogian kolmososa tuntui todella rautaisalta paketilta. Toki juonta vaivaa Yön ritarin tapaan ylimonimutkaisuus, mutta jokainen kolmetuntisen elokuvan kohtaus tuntuu oikeutetulta. Pieneksi miinukseksi lasken myös Kissanaisen hahmon ”taustattomuuden” siinä, missä Banen historialle annetaan todella paljon painoarvoa. Lisäksi kummastuttaa, miten Bruce Waynen onnistuu niin vaivattomasti matkata jostain aavikolla olevasta vankilasta takaisin kotikaupunkiinsa – matkan taittumista ei kuvata ollenkaan.

No niin, arvosteluksihan tämäkin meni. Pitänee siis vähän listata elokuvan plussia, kun niitä kerran löytyy enemmän kuin Yön ritarista: Batmanin uusi ilmestyminen Gothamin kaduille on täynnä excitementia ja Banen ääni jylisee vaikuttavasti. Hans Zimmerin sävellyksissä on muutama tervetullut uusi tuulahdus. Batmanin kohtaloa selvitellessä ei pelkästään heristellä nyrkkejä vaan välillä katsoja ihan oikeasti herkistyy. Moderni saaga saa arvokkaan lopun.

Mitä onkaan luvassa viittasankarille seuraavaksi?

Vaikka 1960-luvun Batman-sarja oli lapsena rautaa, ovat sittemmin vakavammat inkarnaatiot olleet enemmän mieleen.

Kehutun Nolan-trilogian jälkeen Hollywood-pohatat pohtivat jo varmasti, miten viittasankarin suurta suosiota voidaan rahastaa seuraavaksi.

The Dark Knight Risesin lopussa maalaillaan cliffhangeriä uuden sankarin muodossa, mutten usko Nolanin ja hänen tuotantotiiminsä enää palaavan Batman-hahmojen pariin.  Jos joku toinen Risesin vihjaamaan spinoff-aiheeseen tarttuu, jäänee elokuva vähälle huomiolle ylistetyn modernin Batman-trilogian jälkeen, koska tiimi edellisten hittien takana ei ole vastaamassa tuotannosta.

Mitä todennäköisimmin Batmanin syntytarina kerrotaankin jälleen kerran uudelleen joskus hamassa tulevaisuudessa. Elokuvan sävy on pienoinen kysymysmerkki, sillä Lepakkomies on vuosikymmenten aikana nähty niin moraalikäsitysten harmaalla alueella liikkuvana väkivaltaisena sankarina kuin slapstick-pellenä.

1960-luvun camp-henkisen TV-sarjan pitkästä häpeävarjosta huolimatta Tim Burtonin onnistui uudistaa Gothamin sankarin imago 1980-90-lukujen vaihteen molemmin puolin julkaistuilla elokuvillaan. Lepakkomiehestä tuli jälleen vakavasti otettava viittasankari. Burtonin toista Bat-leffaa Batman Returnsia (joka on edelleen suosikkini Bat-filmatisoinneista) pidettiin kuitenkin aikanaan turhankin synkkänä.

Seuraavat elokuvat (Batman Forever ja Batman & Robin) olivat lapsiyleisöille suunnattuja räikeitä huumoripläjäyksiä ilman substanssia. Vaikka nuokin elokuvat menestyivät, eivät kriitikot ja aikuisyleisö voineet ottaa niitä tosissaan. Jälleen oli vakavahenkiselle reinkarnaatiolle tilausta, ja Nolanin elokuvat ylittivätkin kaikki odotukset – elokuvat ovat väkivaltaisia ja synkkiä ja ne käsittelevät oikeudenmukaisuutta ja etiikkaa eri kanteilta. Moderni trilogia on kaikkea muuta kuin pelkkä sarjakuvafilmatisointi. Sen hahmot ovat samastuttavia ja maailma realistisempi kuin aiemmissa fantasiasävytteisissä, Burtonin  ja Joel Schumacherin ohjastamissa filmatisoinneissa.

Pakkasherran oma elokuva!

Toivonkin mahdollisen uuden Batman-elokuvan jatkavan vakavalla linjalla, mutta aihepiirin puolesta kaipaisin jotain muuta kuin kertausta siitä, miten Bruce Waynestä tulee Batman. The Dark Knight Risesin vihjaama Robin-spinoff voisi toimia ihan jees, mutta Gothamin universumista löytyy muitakin hahmoja, jotka ansaitsisivat omat elokuvansa.

Pakko kuitenkin myöntää, että Arskan esitys on Batman & Robin -kökköilyn parhaita puolia. Komea oli pukukin.

Unohtakaamme Halle Berryn tähdittämä Catwoman vuodelta 2004 – oikea valinta spinoffin aiheeksi on rikolliseksi heittäytynyt tiedemies Mr. Freeze.

Monia voi ihmetyttää, miksi Batman & Robin -filmatisoinnissa sanaleikkejä sarjatulella heittävän pahiksen ympärille kyhättäisiin oma elokuva. Kuitenkin, kunhan jaksaa katsoa camp-henkisen käytöksen taakse, löytyy hahmosta paljonkin potentiaalia.

Victor Friesin vaimo on kuolemansairas, ja saadakseen rahaa parannuskeinon kehitykseen molekyylibiologin on sorruttava rikollisiin puuhiin. Tutkimustyön tohinassa Fries joutuu vakavaan onnettomuuteen, jonka jälkeen hänen on aina pukeuduttava kroppaa jäähdyttävään pukuun.

On kyseessä sitten sarjis, leffa tai animaatio, aina on joku valmiina sabotoimaan Friesin laitteita niin, että vaimo menehtyy. Surun murtamana Fries menettää järkensä ja vannoo kostoa vaimonsa surmaajille. Koston tiellä puolivallattoman leskimiehen on kohdattava niin vaimonsa kuolemaan osallistuneet, eräs lepakkohahmoinen viittasankari kuin omat moraalikäsityksensä. Traagista draamaa, verenhurmeista kostotoimintaa ja sisäisten ristiriitojen ja surun selvittelystä syntyvä katharsis – nyt on kaikki hyvän Hollywood-leffan ainekset kasassa!

Levätköön Lepakkomies

Uuden Batman-elokuvan tuottaminen on Hollywood-moguleilla jälleen muutaman vuoden sisällä väistämättä edessä, mutta olisin valmis suomaan viittasankarille pitemmänkin loman. Nolanin trilogia oli kuitenkin niin turboahdettu epookki, että sen vaikutus kantaa fanipoikien sydämissä vielä pitkälle. Vetäytyköön Gothamin ritari Lepakkoluolan rauhaan.

No Batman reboot will ever be able to come close to [Nolan’s trilogy], at least not right now. It is too fresh in our minds and too dear in our hearts for us to even consider comparing it with another Batman franchise, or even watch someone try to recreate what Nolan did. (Huffington Post 8/2012)

Mutta tosiaan, huhumylly uuden Batman-elokuvan ympärillä on jo käynnissä – eikä itse asiassa olekaan kyse pelkistä huhuista. Ilmeisesti Batmanin on määrä seuraavaksi esiintyä  Justice League -filmatisoinnissa, The Avengersin inspiroimassa supersankari-mashupissa. Saa nähdä, milloin elokuva konkretisoituu ja miten vakavalla otteella Batmanin, Supermanin ja muiden DC Comicsin sankarien yhteisseikkailua kerrotaan. Noh, kunhan Batmanilla ei ole omaa Bat-luottokorttia, kaikki on hyvin.

Kollaboraation jälkeen Batman siirtyy jälleen omiin elokuviinsa, ja ehkä hahmo onkin tuolloin saanut jo kylliksi kerättyä uutta puhtia Nolanin käsittelyn jäljiltä. Silloin fanit laittavat Bat Signalin päälle suurella ylpeydellä ja hurraavat jälleen Gothamin Ritarin puolesta.

“As you get older it is harder to have heroes, but it is sort of necessary.” – Ernest Hemingway

Posted by hurraakerkko

3 comments

[…] Christopher Nolanin Batman-elokuvista todella paljon, mutta tietyllä tavalla Inception on niitä paljon mielenkiintoisempi. […]

[…] fanit varmastikin tietävät Batmanin kotikaupungin perustuvan New York Cityyn, mutta Gotham Cityn syntyhistoria ei varmastikaan ole […]

[…] Mitä Batmanille tapahtuu seuraavaksi? Sitä pohdittiin heti Christopher Nolanin The Dark Knight -trilogian jälkimainingeissa, mutta eipä tullut mieleen, että luvassa olisi eeppinen taistelu Teräsmiehen kanssa. […]

Vastaa