Guilty Pleasures: Pretty Woman

Arvostelussa yksi suurimmista guilty pleasureistani. Nimikkobiisi on rasittavan kulunutta kuultavaa, mutta Pretty Woman on edelleen suurenmoisen viihdyttävä elokuva.
It must have been love... And it still is.

It must have been love… And it still is.

Bisnesmiehen ja ilotytön satumainen rakkaus on Hollywoodin realistisimpia romanttisia komedioita

Liikemies Edward pysähtyy kysymään ajo-ohjeita kadulla päivystävältä prostituoidulta Vivianilta, ja kaksikko päätyy viettämään yön yhdessä. Seuraavana aamuna he tekevät diilin: huomattavaa rahasummaa vastaan Vivian toimii Edwardin seuralaisena tämän työmatkan ajan. Yhteisen viikon aikana Vivian ja Edward sulattavat toistensa sydämet ja muiden mielipiteistä huolimatta elävät happily ever after.

Pretty Woman on kaikkien aikojen menestynein romanttinen komedia ja suurimpia elokuvallisia syyllisiä nautintojani. Perusasetelmaltaan leffa on suurenmoisen epärealistinen moderni satu, mutta se on silti kaikkea muuta kuin pelkkää hömppää.

Rom-comin suuri klassikko

Se Roy Orbisonin biisi on todella kulunut renkutus. Nuhanenäinen Julia Roberts on yleensä ärsyttävimpien näyttelijöiden listani kärkisijoilla. Miksi Richard Gere tuhisee koko ajan?

No niin, nyt kun olen saanut leffakokemusta verottavat asiat pois alta, voin keskittyä hehkutuksiin.

Yleensä romanttiset komediat lähtevät siitä, että ainakin toinen päähenkilöistä joko

  • a) etsii aktiivisesti tosirakkautta tai
  • b) haluaa välttää kaikkea läheisyyteen liittyvää.

Etsijäelokuvien päähenkilö on yleensä viaton tytönheitukka, joka unelmamiehen nähdessään putoilee tuoleilta ja muutenkin kaatuilee enemmän kuin neitsyet slasher-leffoissa. Jos leffalla on mittaa 90 minuuttia, orastava suhde kohtaa ongelman (yleensä jonkinlaisen väärinymmärryksen) siinä 70-75 minuutin kohdalla mutta ratkaisee sen pari minuuttia ennen lopputekstejä.

Myös Pretty Womanissa hyödynnetään monia klassisia rom-com-kliseitä, mutta siitä huolimatta elokuva on tehty hyvin vakavasti.

Tekijät lähestyvätkin komediallista asetelmaa kuin draamaa: elokuvassa on paljon hahmoja syventävää dialogia ja päähahmot saavat kasvaa myös yksilöinä. Mikä tärkeintä, he saavat kasvaa rauhassa, vaiheittain, eikä vain kahden kohtauksen contrast setup – contrast payoff -tyylillä. Näyttelijät omistautuvat hahmoilleen ja tekevät niistä hyvin realistisen oloisia. Naispääosassa ei olekaan pelkkä heitukka vaan räväkkä, itsenäinen hooker with a heart of gold.

Biisi, josta Pretty Womanin otsikko on pöllitty, on rasittavaa kuultavaa, mutta muuten elokuva on täynnä ikimuistoista musiikkia. James Newton Howardin score tarjoaa lukuisia koskettavia hetkiä (esim. pianolla vedetty sävelmä kohtauksessa, jossa Vivian suutelee Edwardia ensi kertaa suulle), oopperassa kajahtaa ja Richard Gerekin pääsee esittämään omia säveltäjänlahjojaan. Eikä tietenkään sovi unohtaa yhtä kaikkien aikojen komeimmista montaasibiiseistä, Roxetten It Must Have Been Lovea.

”People’s reactions to opera the first time they see it is very dramatic; they either love it or they hate it”

Pretty-Woman-Roberts-GereKuten romanttiset komediat yleensä, Pretty Woman jakaa katsojat kahteen leiriin: joko tykkäät hömpästä tai sitten vihaat sitä. Richard Gere on myöhemmin kertonut pitävänsä Pretty Womania ”vain tyhmänä elokuvana”.

Pretty Woman on kuitenkin muutakin kuin aivotonta hömppää. Se on taitavasti tehty moderni satu, joka koskettaa. Omalla kohdalla se on toiminut myös merkittävänä inspiraation lähteenä niin säveltäessä kuin kirjoittaessa. Pretty Woman on ehdoton romanttisten komedioiden klassikko.

Edellinen tunnustus Guilty Pleasures -sarjassa: TOP 10 Euroviisu-suosikkiani

Posted by hurraakerkko

3 comments

[…] Viimeksi Guilty Pleasures -sarjassa: Pretty Woman […]

[…] kokonaista versiota Geren biisistä löydy… Harmin paikka, on komea sävellys. PÄIVITYS: Pretty Womania käsiteltiin Guilty Pleasures -sarjassa […]

[…] Braniganin Self Control, taannoisessa Virallinen Kesäbiisi –skabassa noteerattu Toton Africa tai Pretty Womanin myötä maailmanlaajuiseksi hitiksi noussut Roxetten It Must Have Been […]

Vastaa